Als je het mij vraagt is opstaan in het donker een van de moeilijkste dingen die er is. Alle respect voor mensen die in één keer hun benen buiten het bed zwieren, zich eens even goed uitrekken en met een glimlach op hun gezicht om 5 uur opstaan.
Zelf sta ik meestal om 7 uur op, waarna zich een heel ochtendritueel ontvouwt met kinderen wakker maken, aankleden, tanden poetsen, kinderen nog een keer wakker maken, tafel dekken, koffie zetten en Evy nog een keer heel duidelijk maken dat ze nu toch Echt Moet Opschieten.
Vroeg opstaan
Op de dagen dat ik veel werk te doen, sta ik een uurtje eerder op. Dan kan ik in alle rust – want oh, wat is die stilte in huis dan heerlijk – alvast een taak van mijn lijst afstrepen. Zoals nu, met het schrijven van deze vroege-ochtend-column voor u.
Wakker worden begint dan met een heel irritant geluid bij mijn oor. Ah, de wekker. Daarna doe ik het licht van mijn nachtlampje zo fel mogelijk aan. Licht zorgt er namelijk voor dat de melatonine in mijn brein wordt afgebroken. Melatonine is het ‘slaapstofje’ waardoor je ‘s avonds moe wordt. Niet te verwarren met melamine, waarvan de ontbijtbordjes bij de Action zijn gemaakt. Na wat oprekken van de spieren en innerlijk gevloek over het vroege tijdstip, sta ik dan toch op en sjok ik in mijn badjas naar beneden.
Ochtendkoffie
En alhoewel sommigen zeggen dat je geen koffie mag drinken binnen een half uur na het opstaan, doe ik dat toch. Dit maakt je brein namelijk nog wakkerder, doordat het stofje cafeïne uit je koffie de strijd aangaat met adenosine en dit uit je brein wegjaagd. Dat gaat met een soort ‘moleculaire stoelendans’.
Adenosine zit bij slaperigheid in je brein vast aan een receptor (als een kleuter die op een stoel zit). Als cafeïne erbij komt (en vooruit, bij dit gedachtenexperiment doen we er een gezellig muziekje bij), gaan ze beiden vechten om die stoel. En als cafeïne er eenmaal op zit, moet adenosine de stoel afstaan en uit de kring.
Daarom drink ik ‘s ochtends koffie. Een goede tip: wentel je slok koffie wat langer rond in je mond, zodat de cafeïne moleculen al via je gehemelte in je brein kan komen. Dan kan de stoelendans meteen beginnen en voel jij je heerlijk wakker.